2017. november 19., vasárnap

Könyvkritika: Ransom Riggs - Vándorsólyom kisasszony különleges gyermekei

A mai alkalommal egy misztikus, borzongató, ugyanakkor nagyon vicces és imádnivaló könyvről lesz szó. Létezik belőle filmváltozat, az arról írt bejegyzést itt olvashatjátok.
A történetről röviden: Jacob Portman tizenhat éves tinédzser, aki rajong titokzatos nagyapjáért. Kiskorában a bácsi rengeteget mesélt neki elvarázsolt szigetről, különleges képességekkel bíró gyerekekről, amely történetekben a kamasz Jacob már egyáltalán nem hisz. Miután szemtanúja lesz nagyapja bizarr halálának, úgy dönt, a halott utolsó szavainak nyomvonalán elindul és megpróbálja megfejteni, milyen ember is volt. Nyomozása egy walesi szigetre sodorja, ahol úgy tűnik, a mesének hitt dolgok léteznek a valóságban…
Tavaly a filmváltozatra egy barátnőm rángatott el, mert őt nagyon érdekelte a film, mivel a nyomtatott változatot már olvasta és nagyon tetszett neki. Én a kívülállók nyugalmával és halvány érdeklődéssel ültem be a moziterembe, de összességében véve kellemesen csalódtam. Egyrészt ennek az élménynek, másrészt barátnőm hatásának köszönhetően döntöttem úgy, hogy megismerkedem Ransom Riggs regényével. És milyen jól tettem!!! Szinte az első oldaltól bevonzottak a történések, Jacob kommentárjai nagyon humorosak voltak, de legalább ennyire imádtam az érzelmesebb oldalát is, amikor a nagyapjára gondolt, vagy amikor Emmával elkezdtek egymás felé közeledni. Mikor a srác megérkezett a walesi Cairnholm szigetére, annak ködös, mocsaras tájképe még inkább borzongatóvá tette a cselekményt. A különleges gyermekek felbukkanásától szerettem bele végképp az elbeszélésbe és ezzel együtt a karakterekbe is, akik egytől egyig érdekes, szerethető és vicces figurák voltak (és ne feledkezzünk el az izgalmasabbnál izgalmasabb képességeikről sem). Emma kiemelkedett a többiek közül Jacobbal való kapcsolata miatt, kíváncsian várom, merre halad majd a viszonyuk a továbbiakban. Fantasztikus élmény volt Jacobbal együtt felfedezni a hurkok, az üresrémek, és úgy általában a különlegesek világát, s ehhez nagyban hozzájárultak a kötetben szereplő régimódi fényképek. A hangulatuk tökéletesen passzolt a sztorihoz, s én csak ámultam-bámultam, hogy az író mindegyik képhez milyen ötletes dolgokat talált ki (egy kicsit talán irigykedtem is, hogy micsoda fantáziával áldotta meg őt az ég). Mindezek mellett volt még egy aspektusa a könyvnek, ami miatt hamar megnyert magának: a nagypapa múltja. SPOILER: Ugyebár elég hamar kiderül, hogy Portman nagyapa lengyelországi zsidó menekültként érkezett Cairnholm szigetére, s Jacob sokáig azt gondolja, a bácsi meséinek szörnyetegei valójában a nácikra való metaforikus utalások. A fiú el is gondolkodik egy alkalommal, még mielőtt felfedezné a gyermekeket, hogy ő, az unoka miként birkózhatna meg ezzel az örökséggel, amit a nagyapja ráhagyott. Számomra nagyon tetszett, hogy ezt az egyébként létező problémát, miszerint a holokausztot túlélt emberek gyermekei, unokái, további leszármazottai hogyan tudnak együtt élni felmenőik borzalmas történeteivel, ilyen finoman szőtte bele a könyvbe az író. SPOILER VÉGE Amikor megérkezett a veszedelem, ott nem tudtam egyből alkalmazkodni a ritmusváltáshoz, s bár a cselekmény pörgött, én mégis kicsit lassúnak és túlnyújtottnak éreztem. A lezárásnál több kérdés fogalmazódott meg bennem, mint amennyi választ kaptam, de ez nem is baj, lévén trilógiáról beszélünk, valahogy fenn kell tartani az olvasó figyelmét.
A múltkori olvasmányban való csalódásom után üdítően jó érzés volt olvasni ezt a nem mindennapi történetet, amihez egyértelműen hozzátettek egy pluszt a rejtélyes és sejtelmes fotográfiák. Aki szereti a valóságtól elrugaszkodott, olykor horrorisztikus, de alapvetően izgalmas természetfelettis sztorikat, annak melegen ajánlom ezt a kötetet. Én magam pedig igyekszem mihamarabb kikölcsönözni a könyvtárból a következő részt!


Értékelés: 4,5/5
Jelenetek, amiket érdemes figyelni:
  - A fényképeket és a hozzájuk kötődő történeteket.
  - Portman nagyapa múltját.
  - A különleges gyermekek képességeit.
  - Az összes apró információt az üresrémekről, a lidércekről és a hurkokról. Jól jöhet majd a maradék két rész olvasásakor.

Nincsenek megjegyzések: