2018. január 19., péntek

Könyvkritika: John Saul - Szörny

Ezúttal egy olyan könyvről lesz szó, amire évekkel ezelőtt figyeltem fel a családi magánkönyvtárban. Akkor el is olvastam, azonban eléggé rohamtempóban, s gyakorlatilag alig maradt meg valami a történetből, ezért mostanában elhatároztam, hogy valamikor majd újraolvasom.
A történetről röviden: Blake Tanner a TarrenTech vállalat alkalmazottjaként családjával Silverdale-be költözik, abba a városba, ami a cégnek köszönhetően virágzott fel. A kisváros nyugalmát egy sportolófiú furcsa viselkedése kavarja fel, aki a TarrenTech által támogatott sportközpontban vett részt rendszeres vizsgálatokon. Miután Mark, a Tanner család fia szintén bekerül a sportközpont programjába, s nyugtalanító változásokon megy keresztül, a fiú anyja, Sharon úgy dönt, megpróbálja kideríteni, mi rejtőzik valójában a város tökéletesnek tűnő felszíne alatt…
Nem tudnám megmondani, mi volt az, ami ehhez a könyvhöz húzott, talán egy kis félelemre és feszültségre számítottam. Végül egyiket sem kaptam meg. Arra nem igazán emlékszem, hogy első olvasáskor mit gondoltam a sztoriról, de biztos, hogy jobban tetszett, mint most, különben nem fogalmazódott volna meg bennem az újraolvasás gondolata. Nagy problémám nem volt a könyvvel azon kívül, hogy nem tudott lekötni. Túlságosan hosszúra nyúlt a bevezetés, ugyan előfordult egy-két jelenet, ami előrevetítette az izgalmakat, de inkább csak a kisváros és a megismert szereplők mindennapjait követhettük nyomon. Mikor végre elkezdtek felpörögni az események, ott sem találtam meg igazán azt a fajta horrort és rettegést, amit a leírás és a bizarr borító alapján vártam volna. Nem szeretek könyveket egymáshoz hasonlítgatni, itt viszont szerintem annyira egyértelmű a párhuzam, hogy muszáj megtennem. Korántsem mondhatom azt, hogy teljes mértékben ismerném Stephen King munkásságát, de olvastam már tőle jó pár történetet, s nála visszatérő elem az álmos amerikai kisváros, ahol szépen lassan elszabadulnak a borzalmak, s ő képes arra, hogy kidolgozott, komplex karakterek mellett valóban ijesztő jeleneteket és sztorikat tud kreálni. Ezek egyikét sem találtam meg a Szörnyben. Érdekes volt az alaptörténet, viszont alig tudtunk meg valamit a szereplőkről, a nagy végjáték sem lett olyan izgalmas és ütős, s a befejezés is túl sok kérdést hagyott maga után. Azt nem állítom, hogy csalódott lennék, mivel nem támasztottam nagy elvárásokat a könyv irányába, a műfaj szempontjából nézve azonban kétségtelen, hogy olvastam már ennél jobbat.


Értékelés: 3/5
Jelenetek, amiket érdemes figyelni:
  - A fiúk fizikai és személyiségbeli változásait.
  - Az utolsó jelenetet.

Nincsenek megjegyzések: