2017. július 23., vasárnap

Filmkritika: Dunkirk

Ismételten egy filmes bejegyzéssel jelentkezem, ugyanis csütörtökön volt szerencsém megtekinteni Christopher Nolan legújabb filmjét. Néhány bejegyzésemben már olvashattátok, hogy ő az első számú kedvenc rendezőm, láttam már az összes filmjét, van olyan, amit több alkalommal is. A Dunkirköt nagyon vártam már, és nem kellett csalódnom. Nézzük meg közelebbről!
A történetről röviden: A II. világháború idején, 1940 májusában a német haderők Franciaországban egészen a partokig szorították vissza a szövetséges hadsereget, akiknek nagy része angol katona volt. A dunkerque-i partokon való várakozásukról, illetve onnan való kimenekítésükről, az ún. Dinamó-hadműveletről szól ez a film…
Szögezzük le az elején: Nem vagyok nagy rajongója a háborús filmeknek, nem is láttam eddig túl sokat. A II. világháború kapcsán is inkább a holokauszttal és a zsidóüldözésekkel foglalkozó irodalmak, filmek iránt érdeklődöm, és elsősorban Christopher Nolan személye miatt, és nem a története miatt figyeltem fel erre a filmre. Ahogy azonban egyre több információt tudtam meg erről a történelmi eseményről, még inkább vártam a filmet. És megérte a várakozás. Még most sem tudom pontosan szavakba foglalni az érzéseimet, de az biztos, hogy hatásos egy film volt. Monumentális, sokkoló, megdöbbentő, helyenként kíméletlen, őszinte és katartikus mozgóképet láthattam. Gyönyörűen fényképezett totálképekkel a dunkerque-i partokon várakozó katonák tömegéről, vadászrepülők csatájával az égben, vagy egy kis polgári hajóval, amin civilek siettek a katonák segítségére. Három időben és térben futott a cselekmény, különböző emberek szemszögéből figyelhettük meg a történéseket, illetve azt, ki hogyan viselte a kialakult helyzetet. Mindezt ismert színészek és viszonylag ismeretlen újoncok prezentálásában, akik közül utóbbiak sokszor szavak nélkül, tökéletes arcjátékkal mutatták be karaktereik érzelmeit. Tűpontosan megszervezett, apró jelenetek sorakoztak fel egymás mellett, amiknek később nagy jelentőségük lett. Félmondatok, egyszerű beállítások, amik katartikus pillanatokat tartogattak a nézők számára. Jómagam számtalanszor libabőröztem, féltem, ijedten összerezzentem vagy épp meghatódtam egy-egy történés láttán, egy-egy mondat hallatán. Egyetlen gondom volt, de az sajnos végigvonult az egész alkotáson: az egyébként remek ötletű idő- és térszerkezet értelmezésébe többször is belegabalyodtam, és még a mozi után is hiába próbáltam kibogozni egynéhány szálat. Végül arra jutottam, hogy ha egy kissé káoszosnak tűnik a film, az nem feltétlen baj, hiszen valószínűleg a valóságban ott, Dunkerque-nél is hatalmas lehetett a káosz. Meg ott voltak a katonai dolgok, a valós történésekre való utalások, ezeket sem értettem mindig, lévén nem vagyok katonai zseni, és törióráim is régen voltak már.
Ha már történelemórák: kötelező tananyagnak írnám elő ezt a filmet. Nemcsak száraz történelmi tényeket tanulhatnak belőle a diákok, hanem megláthatják a háború nem olyan dicső oldalát. A magam részéről örömmel konstatálom, hogy kedvenc rendezőm újfent nagyot alkotott. Ez már a második olyan műfaj, amire miatta figyelek fel, úgyhogy kíváncsian várom, mi lesz a következő vállalkozása. Addig is szurkolok a filmnek, hogy a díjszezonban fontos helyre kerüljön, és érdekelt legyen jó pár kategóriában. Hogy megérdemli, ahhoz nem fér kétség.


Értékelés: 85%
Jelenetek, amiket érdemes figyelni:
  - Az operatőri munkát. Lenyűgöző.
  - A három tér időszakos összekötéseit.
  - Az egykori One Direction tagot, Harry Stylest az egyik fiatal katona szerepében. Ez a gyerek tud színészkedni!!!
  - Tom Hardy filmvégi jelenetét. Egy szó nem hagyja el a száját, mégis emlékezeteset alkot.


Dunkirk (Dunkirk)
színes, magyarul beszélő, 106 perc
Rendező: Christopher Nolan
Szereplők: Fionn Whitehead, Damien Bonnard, Harry Styles, Kenneth Branagh, James D'Arcy, Mark Rylance, Tom Hardy

Nincsenek megjegyzések: