2014. október 20., hétfő

Könyvkritika: Lois Lowry - Az emlékek őre

Lois Lowry munkássága nem teljesen ismeretlen előttem, mivel korábban már két könyvét is olvastam, sőt az egyik meg is van otthon. :) Az emlékek őréről sokat olvastam anno a Harry Potter-köteteimben lévő könyjelzőkön, amin különböző könyveket ajánlottak. Aztán eltelt egy kis idő, és most, amikor kiderült, hogy film készül belőle, úgy döntöttem, nekivágok és elolvasom.
A történet főszereplője egy tizenkét éves kisfiú, Jonas, aki egy látszólag tökéletes világban éli az életét. Ebben a világban minden tizenkét éves gyerek további sorsát egy ceremónia keretén belül dönti el a Döntéshozók Bizottsága. (apró megjegyzés: ez a beosztósdi kezd már klisés lenni) Jonas nagy feladatot kap: őrzőnek választják ki, s hamarosan meg is kezdődik a kiképzése. Ennek során a fiú felismeri, világa mégsem olyan tökéletes, mint amilyennek látszik...
Molyon sem tudtam rendesen megfogalmazni az értékelésemet, itt is számítsatok rá, hogy nem fogom tudni pontosan kifejezni, mit is akarok mondani tulajdonképp. A könyv elején kicsit megijedtem, mert nem volt cselekménydús az első negyven oldal, és a társadalom, a főhős mindennapjainak bemutatásán kívül nem történt semmi. Ez a komótosság a későbbiekben is megmaradt, ami nem volt baj, csupán hozzá kellett szoknom. A Ceremónia, aminek keretében Jonas megtudta, hogy őrző lesz, nagyon érdekes és szép volt, és a fiú kiképzése is nagyon tetszett. Félelmetes és megdöbbentő volt olvasni, ahogy megismerte a színeket, az érzelmeket (jókat és rosszat egyaránt), s rájött világának hibáira. Ezek a jelenetek voltak rám a legnagyobb hatással, illetve azok, amelyekben kiderült, hogy Jonas világában nem ismernek el olyan alapvető dolgokat, mint a család, a szeretet, vagy a természetes testi vágy. A felsoroltak miatt mondom azt, hogy bár nem erre számítottam, amikor belekezdtem a könyvbe, mégsem vagyok csalódott, mert a mondanivaló, az üzenet, amit közvetíteni szeretne az írónő, az igenis fontos és érdemes figyelmet szentelni rá.
Aki egy kis elgondolkodásra vágyik, annak nagyon tudom ajánlani a könyvet, viszont ha már láttátok a filmet/az előzetesét, készüljetek fel, hogy egyáltalán nem olyan pörgős a történet, mint ahogy azt mutatják. Ettől függetlenül jó könyv, csak ez esetben nem a szereplők, a történések, hanem a mondanivalója miatt használhatjuk rá a fent említett jelzőt.

Értékelés: 4/5
Jelenetek, amiket érdemes figyelni:
 - Jonas és az őrző találkozásait.
 - Az őrző kedvenc emlékét.
 - A szánkó motívum fontosságát.

Nincsenek megjegyzések: