2014. szeptember 22., hétfő

Filmkritika: A beavatott

Enyhe spoiler-veszély.

Honnan is kezdjem A beavatottal való kapcsolatom ecsetelését? Amikor először hallottam a filmről és a könyvről is, nem tulajdonítottam neki túl nagy jelentőséget, egyszerű Az éhezők viadala-klónnak gondoltam (sok más embertársammal egyetemben). A könyvet sem akartam mindenáron elolvasni, és bár a film felkerült a filmlistámra, nem siettem el megtekintését. Egy kedves barátnőm még márciusban látta a filmet, és nagyon tetszett neki, így hát gondoltam, alkalomadtán én is adok egy esélyt a filmnek. Végül ma késő délután fogtam a laptopom, a Danette-m és a Milka Choco Minis-t, elhelyezkedtem kollégiumi ágyamban, és elindítottam a videólejátszóban A beavatottat.
A történetről dióhéjban (bár kétlem, hogy van olyan, aki még nem hallott róla): Amerikát egy nagy háború sújtotta, amely rengeteg veszteséggel járt, de sikerült végül békét teremteni. A béke fennmaradásának érdekében a társadalmat frakciókra osztották, minden frakciónak megvan a maga feladata. Egy alkalmassági vizsga keretében dől el, hogy ki melyik frakció tagja lehet. Főhősnőnk, Beatrice az Önfeláldozók frakciójában él családjával, s élete akkor vesz fordulatot, amikor a vizsgáján kiderül, egyik csoportba sem illik, ugyanis Elfajzott. Végül a Bátrak frakciójában köt ki, azonban keményen meg kell dolgoznia azért, hogy ott is maradhasson. És ha ez nem lenne elég, a társadalom eddig szilárdnak tartott rendszere is széthullni látszik...
És most jöjjön a személyes vélemény: Az elején nem tetszett. Nagyon nem, főleg az zavart, hogy az alkalmassági vizsgát túlságosan elhamarkodták, nem is értettem meg teljesen. (Tudom, tudom, menjek és olvassam el a könyvet.) Aztán mikor Beatrice bekerült a Bátrakhoz, megismertük a frakció élőhelyét, szabályait, én is kezdtem egyre jobban belerázódni a történésekbe. A vége felé azonban kicsit olyan érzésem lett, hogy "nem sok ez egy kicsit?". Mármint annál a résznél, amikor a manipulált Bátrak elindultak Önfeláldozókat irtani, azt gondoltam, itt a vége, fuss el véle, majd a következő filmben megtudjuk, hogyan folytatódik a sztori. De a végefőcím nem jött, helyette volt verekedés, lövöldözés, zúzás mindenféle minőségben és mennyiségben, s azon tűnődtem, hogy a hátralévő három film miről fog szólni? És ezen töröm a fejem még most is; igaz, hogy a film függővéggel ért véget, de számomra hiányzott a valódi izgalom, a várakozás izgalma a film végénél (ugyanis nem érzem azt, hogy azonnal rohannék a moziba megnézni a következő részt). Ejtsünk még pár szót a karakterekről! Beatrice abszolút főhősnő, tetszett, ahogy folyamatosan változott, fejlődött (és Shailene Woodley játéka is remek volt). Ami a férfiszereplőket illeti (elvégre mégiscsak nő vagyok, és őket nézem elsősorban), tökéletesen értem, miért van mindenki elájulva Négyestől. Jelentem, én is elájultam. :) Mellette még Caleb volt szimpatikus (de most komolyan, nézzetek rá arra a gyerekre, és mondjátok azt, hogy nem néz ki jól). Akiket pedig nagyon utáltam, és megpofoztam volna, ha tudom, az Eric és Peter volt.
Összegezve gondolataimat, végül arra jutottam, nem volt rossz ötlet megnézni ezt a filmet így esti kikapcsolódásként, de ha már a poszt elején iderángattam Az éhezők viadalát, akkor hadd jegyezzem meg, hogy nekem jobban tetszett annak a filmnek az összeszedettsége, jobban elmagyarázta a dolgokat azoknak, akik nem olvasták a könyvet (igen, arra is úgy ültem be, hogy nem ismertem a nyomtatott változatot), és a disztópikus társadalomábrázolás is jobb volt. Azért nem kell rögtön megdobálni, A beavatottat sem tartom nézhetetlen filmnek, csupán rám nem volt akkorra hatással, mint Az éhezők viadala.

(Egy apró megjegyzés: A könyv fordítóját egyáltalán nem zavarta, hogy a Divergent egyáltalán nem azt jelenti, hogy "beavatott", hanem hogy "elfajzott"? A történet szempontjából egyáltalán nem mindegy, sőt szerintem eléggé zavaró.)

Értékelés: 75%
Jelenetek, amiket érdemes figyelni:
  - Tris félelempróbáit.
  - Négyes története.
  - Négyes tetoválásait. (Legyünk őszinték, aki nőből van, az ezt a jelenetet nem hagyhatja ki egy ilyen felsorolásból.)


A beavatott (Divergent)
színes, eredeti nyelvű, 139 perc
Rendező: Neil Burger
Szereplők: Shailene Woodley, Theo James, Ashley Judd, Ray Stevenson, Miles Teller, Ansel Elgort, Zoe Kravitz, Jai Courtney, Kate Winslet

Nincsenek megjegyzések: